Autor: Andrzej Gawrylczyk, C FWIE, 1999. Materiał przygotowany przy wsparciu:
Banki mają zaufanie do wiedzy technicznej firmy typu ESCO. Zdanie to wskazuje jak powinna układać się współpraca pomiędzy ESCO a instytucją finansową. Banki nie mają i mieć nie muszą wyspecjalizowanych komórek oceniających ryzyko techniczne i technologiczne (szczególnie w takim obszarze jak efektywność energetyczna) - powinny natomiast mieć wiedzę o organizacjach, których zadaniem jest ocena poziomu ryzyka, zadania wynikającego z ich gospodarczej aktywności. Do ESCO należy przekonanie banku o jakości własnych kwalifikacji, a tym samym o stopniu ograniczenia ryzyka finansowania realizowanego przez ESCO projektu. Tego rodzaju zaufanie dla ESCO będzie możliwe do osiągnięcia między innymi poprzez precyzyjne wyjaśnienie metod działania, sposobów rozliczania z klientem, a przede wszystkim z prezentacji obszarów zagrożenia projektu i sposobów jego zabezpieczenia.
ESCO jest przekonane o potencjale oszczędności u klienta (w przedsiębiorstwie/organizacji). Jedna z podstawowych umiejętności firmy typu ESCO jest umiejętność identyfikacji efektywnych ekonomicznie projektów, tj. projektów przynoszących korzyści wszystkim uczestnikom kontraktu TPF na odpowiednim poziomie i w interesującym okresie zwrotu. W tym celu wykorzystywany jest audyt energetyczny. Informacje uzyskane dzięki stosowanym w audycie procedurom optymalizacyjnym umożliwiają realizację projektów najbardziej efektywnych - ponieważ tylko w przypadku takich projektów ESCO ma zapewniony zwrot poniesionych na inwestycję nakładów i zysk - ESCO jest przedsiębiorstwem komercyjnym. Brak przekonania o interesującym i bezpiecznym poziomie możliwych do uzyskania oszczędności uniemożliwia kontynuację rozmów dotyczących realizacji projektu. O tym czy kontrakt jest bezpieczny decyduje ESCO, klient na podjecie przez ESCO odpowiednich decyzji nie może mieć wpływu. Badania, pomiary i inne czynności mieszczące się w pojęciu audyt energetyczny wykonują specjaliści ESCO, a nie niezależni eksperci lib eksperci klienta.
Klient ma zaufanie do potencjału i wiarygodności ESCO. Mogłoby się wydawać, że potencjał i wiarygodność firmy typu ESCO mogą mieć dla klienta mniejsze znaczenie skoro ESCO zajmuje się kłopotami klienta związanymi z kosztami energii a działania te prowadzi na własne ryzyko. Poza wątpliwościami wyjaśnionymi we wstępie do niniejszego artykułu (np. zjawisko "spijania śmietanki") pojawić się może kolejne niebezpieczeństwo: zarządzanie energią może mieć decydujący wpływ na zarządzanie przedsiębiorstwem. Sposobem uniknięcia takiego i innych zagrożeń jest kontrakt, który powinien określać wzajemne relacje pomiędzy kontrahentami.
Przygotował: Marek Zaborowski, Uaktuaniany:06/01/98