Zmiana zachowań poprzez motywowanie finansowe

Specjaliści z uniwersytetów w Leeds i Newcastle przeprowadzili następujący eksperyment: kilkudziesięciu osobom zadano pytanie czy gdyby dana osoba otrzymała  20 angielskich funtów (rok 1998) za nie przyczynianie się do korków w centrum miasta, np. omijanie zatłoczonych rejonów miejskich poprzez skorzystanie z objazdów, korzystanie z transportu publicznego, czy poruszanie się poza godzinami szczytu.

Respondenci udzielili następujących odpowiedzi: 44% badanych było skłonnych korzystać poza godzinami szczytu a 25 procent stwierdziło, że nie będzie omijać zatłoczenia (woli stracić dwadzieścia funtów).

W kolejnym etapie badań naukowcy rozdali grupie 30 ochotników po 20 funtów i sprawdzili rzeczywiste zachowania. Okazało się, że w rzeczywistości ponad dwie trzecie woliła jeździć w korkach i nie zarobić 20 funtów.  Pośród tych, którzy próbowali zarobić najpopularniejszy był wybór objazdu (ok. 25% badanych).

Wnioski

Zachęty finansowe stosowane w celu zmiany ludzkich zachowań mogą okazać się nieskuteczne lub respondenci źle ocenili wartość rzeczywistej straty wynikającej z  utraty możliwości przejadu przez zatłoczone miasto.
 
na podstawie: Zwierzchowski Z., Jazda warta fortunę, Rzeczpospolita, 18 sierpnia 1998