Zmiana zachowań poprzez motywowanie finansowe
Specjaliści z uniwersytetów w Leeds i Newcastle przeprowadzili następujący
eksperyment: kilkudziesięciu osobom zadano pytanie czy gdyby dana osoba
otrzymała 20 angielskich funtów (rok 1998) za nie przyczynianie się
do korków w centrum miasta, np. omijanie zatłoczonych rejonów miejskich
poprzez skorzystanie z objazdów, korzystanie z transportu publicznego,
czy poruszanie się poza godzinami szczytu.
Respondenci udzielili następujących odpowiedzi: 44% badanych było skłonnych
korzystać poza godzinami szczytu a 25 procent stwierdziło, że nie będzie
omijać zatłoczenia (woli stracić dwadzieścia funtów).
W kolejnym etapie badań naukowcy rozdali grupie 30 ochotników po 20
funtów i sprawdzili rzeczywiste zachowania. Okazało się, że w rzeczywistości
ponad dwie trzecie woliła jeździć w korkach i nie zarobić 20 funtów.
Pośród tych, którzy próbowali zarobić najpopularniejszy był wybór objazdu
(ok. 25% badanych).
Wnioski
Zachęty finansowe stosowane w celu zmiany ludzkich zachowań mogą okazać
się nieskuteczne lub respondenci źle ocenili wartość rzeczywistej straty
wynikającej z utraty możliwości przejadu przez zatłoczone miasto.
na podstawie:
Zwierzchowski Z., Jazda warta fortunę, Rzeczpospolita,
18 sierpnia 1998