Zielony podatek

W ostatnim raporcie Centrum Międzynarodowych Badań nad Klimatem i Środowiskiem w Oslo (CICERO) opublikowano wyniki badań nad mechanizmami prowadzącymi do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Stwierdzono, że jednym z bardziej skutecznych mechanizmów, mającym zarazem zasięg globalny, byłby podatek od paliw lotniczych. Stabilizacja emisji CO2 wymagałaby wprowadzenia podatku węglowego w wysokosci od 20 do 150 USD za tonę wprowadzonego do atmosfery węgla, co odniesieniu do paliwa lotniczego oznaczałoby podatek w wysokosci od 3 do 25 centów na litrze. Przy 3 centowym podatku oznaczałoby to wzrost ceny biletu o 9 USD na standardowej trasie 380 km. Członkowie Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego są jednak przecieni wprowadzaniu takiego podatku, ponieważ wiele towarzystw lotniczych znajduje się obecnie w trudnej sytuacji.

EKOFINANSE nr 9/16/98

przygotował: Marek Zaborowski dla FEMOPET '98